Листки Знания

175. The Different Kinds of Understanding


There are three kinds of understanding: intellectual understanding, experiential understanding and existential realisation.

Intellectual understanding says 'yes', it agrees. Experiential understanding feels 'it is obvious'. Existential realisation is irrefutable. It becomes your very nature.

All you hear will simply remain a jumble of words if there is no experiential understanding, which is more on the level of feeling. You can know intellectually that you are hollow and empty, but sitting and feeling that you are hollow and empty is entirely different.

When one gets an experience, one wants to understand more about it and becomes a seeker. If you have only intellectual understanding, you will think you know it all. Most theologians are in this category.

Existential realisation comprises experiential and intellectual understanding. But it is beyond both of these.

Question: How do we get there?

Gurudev: There is no way. When the fruit becomes ripe, it falls.

Question: What is doubt?

Gurudev: It is one part of the mind challenging the other part of the mind.

✍Bonus Knowledge Flash:

Although 'there is no way', Gurudev nonetheless gave some interesting clues about 'the way' in a spontaneous discourse this week on the eight limbs of yoga. Following a noontime meditation, in which some practitioners must have been busy 'doing' or otherwise impatient for the final 'Jai Guru Dev', Gurudev said: "You have to rejoice in the means. You have to love the means. Love is the goal; the means must also be lovable. Love springs when there is no effort, when all activities are shunned." More on this in the next Weekly Knowledge Sheet.

October 14th, 1998
Montréal Ashram, Canada

175. РАЗЛИЧНЫЕ ТИПЫ ПОНИМАНИЯ


Есть три типа понимания: интеллектуальное понимание, эмпирическое понимание (на опыте) и экзистенциальное осознание (осознание реальности).

Интеллектуальное понимание говорит "да", оно соглашается. Эмпирическое понимание чувствует — "это очевидно". Экзистенциальное осознание неопровержимо. Оно становится самой вашей природой.

Всё, что вы слышите, так и останется просто беспорядочной кучей слов, если у вас нет эмпирического понимания, которое больше происходит на уровне ощущений. Вы можете знать на уровне интеллекта, что вы полые и пустые, но сидеть и чувствовать себя полым и пустым — это совершенно другое.

Когда человек получает какой-то опыт, он хочет понять это еще лучше и становится ищущим. Если у вас есть только интеллектуальное понимание, вы будете думать, что знаете об этом всё. Большинство теологов относятся к этой категории.

Экзистенциальное осознание включает в себя и эмпирическое понимание, и интеллектуальное понимание. Но оно за пределами того и другого.

Вопрос: Как нам достичь такого осознания?

Гурудев: Никакого способа нет. Когда плод созревает, он падает.

Вопрос: Что есть сомнение?

Гурудев: Это когда одна часть ума бросает вызов другой части ума.

✍ Бонусная "Вспышка Знания":

Хотя "никакого способа нет", Гурудев все-таки дал на этой неделе пару интересных подсказок насчет "способа" в спонтанной беседе о восьми ступенях йоги. После полуденной медитации, в которой некоторые практикующие, должно быть, были заняты "деланием" или, иными словами, нетерпеливо ждали финального "Джей Гурудев", Гурудев сказал:

"Вы должны наслаждаться средствами. Вы должны любить средства. Любовь — это цель; средства тоже должны быть достойны любви. Любовь расцветает, когда нет усилий, когда любая деятельность избегается".

Больше об этом — в следующем Листке Знания.

14 октября 1998 г.
Монреальский ашрам, Канада

ОГЛАВЛЕНИЕ