Листки Знания

297. The Paradox of Sacrifice


All the scriptures of the world glorify sacrifice. What is sacrifice?

It is giving up something that you value. You can only sacrifice that which you would like to keep for yourself; in other words, that which gives you pleasure and joy. You cannot sacrifice something that you dislike or disown. Sacrifice is always related to a higher cause, for a greater good.

At the same time, when your love for the greater good is so strong, nothing else assumes any value. Sacrifice here becomes irrelevant, because love alone is your strongest driving force. So, when there is so much love there cannot be sacrifice. And when there is no love, there is no sacrifice.

For example, if a mother has made plans to see a movie and realises that her child is sick, she does not say that she has sacrificed the movie to nurse her child. She simply did not want to go since nothing else would matter as much to her as being with her child.

You do not sacrifice something for someone you are in love with. Sacrifice indicates that your pleasure has more value than the cause for which you are sacrificing.

When the love is lukewarm, then sacrifice assumes meaning. Yet sacrifice purifies the human mind and reins in selfish tendencies. It can also bring pride, arrogance, self-pity and sometimes even depression.

You can sacrifice only that which you value. For a wise man, nothing is more precious than truth, values and the Divine, and he will never sacrifice those. God is the greatest, and if someone values the greatest, then how can he sacrifice God? This is the paradox of sacrifice.

March 15th, 2001
Rishikesh, India

297. ПАРАДОКС ЖЕРТВОВАНИЯ


Во всех священных писаниях мира восхваляется жертвование. Что такое жертвование?

Жертвовать — это отдавать то, что вы цените. Пожертвовать можно только тем, что вам хотелось бы оставить себе — другими словами, то, что доставляет вам удовольствие и радость. Вы не можете пожертвовать тем, что вам не нравится или чем вы не обладаете. Жертвование всегда связано с высшей целью, оно делается во имя высшего блага.

В то же время, если ваша любовь к высшему благу очень сильна, все остальное не представляет никакой ценности. Жертвование здесь теряет свой смысл, потому что только любовь является вашей величайшей движущей силой. Поэтому, когда любви очень много, тогда не может быть жертвования. И также, когда нет любви, жертвования нет.

Например, если мать запланировала посмотреть фильм и обнаружила, что ее ребенок болен, она не говорит, что пожертвовала фильмом ради ухода за ребенком. Она просто не захотела идти в кино, потому что для нее больше не было ничего важнее, чем побыть со своим ребенком.

Вы не жертвуете чем-либо ради человека, которого любите. Жертвование означает, что ваше удовольствие вы цените больше, чем цель, ради которой вы совершаете жертву.

Если любовь еле теплится, тогда жертвование приобретает смысл. Между тем, жертвование очищает человеческий ум и обуздывает эгоистические наклонности. И также оно может принести гордыню, высокомерие, чувство жалости к себе и иногда даже депрессию.

Вы можете пожертвовать только тем, что вы цените. Для мудрого человека нет ничего ценнее истины, человеческих ценностей и Божественного, и он никогда не пожертвует ими. Бог — это самое величайшее. А если человек ценит величайшее, как тогда он может пожертвовать Богом? В этом состоит парадокс жертвования.

15 марта 2001 г.
Ришикеш, Индия

ОГЛАВЛЕНИЕ