Листки Знания

42. Blame and Misery


When a worldly man is miserable, he blames the people around him, the system, and the world in general.

When a seeker is miserable, he blames not only the world but also blames the Path, the Knowledge, and himself.

It is better not to be a seeker so that you blame less. But then, a seeker (sādhak) also enjoys everything much more. There is more love in life and more pain. When there is more joy, the contrast is greater.

A certain level of maturity is needed to see things as they are and not to blame the Path, the Self, or the world.

Do you see what I am saying?

If one jumps across this chasm of blame and misery, then there is no fall. It is like a quantum leap.

The Divine does not test you. Testing is part of ignorance. Who is it that will put something to a test? Only one who does not know something. God knows your capacity, so why should He have to test you?

Then, why is there misery? It is for titikshā, the forbearance in you. And forbearance can be increased by prayerful surrender – and by things that vigorously challenge your patience! (Laughter)

March 26th, 1996
Bangalore Āshram, India

42. ОБВИНЕНИЯ И СТРАДАНИЯ


Когда мирской человек несчастен, он обвиняет окружающих, систему и вообще весь мир.

Когда ищущий человек несчастен, он обвиняет не только этот мир, но также и духовный путь, Знание и себя.

Лучше не быть ищущим - тогда вы меньше обвиняете. Но, с другой стороны, ищущий (садхак) и наслаждается всем тоже намного больше. В его жизни больше любви и больше боли. Когда радости больше, тогда контраст сильнее.

Необходим определенный уровень зрелости, чтобы видеть вещи такими, какие они есть, и не обвинять духовный путь, Высшее Я или мир.

Понимаете, о чем я говорю?

Если человек перепрыгивает через эту бездну обвинений и страданий, тогда нет падения. Это как квантовый скачок.

Божественное не испытывает вас. Испытания - часть невежества. Кто будет устраивать чему-либо испытание? Только тот, кто это не знает. Бог знает ваши способности - зачем Ему вас испытывать?

Тогда почему существуют страдания? Для того, чтобы у вас была титикша (выдержка, терпеливость). А выдержка может развиться с помощью молитвенного смирения или с помощью вещей, которые интенсивно испытывают ваше терпение! (Смех)

26 марта 1996 г.
Бангалорский ашрам, Индия

ОГЛАВЛЕНИЕ