Листки Знания

206. Faith - A Quality of Undivided Consciousness


That in which you have faith, do not make it an object of knowing. Faith is the nature of undivided mind, undivided consciousness. You have faith in God, do not try to know God. You have faith in the Self, do not try to know the Self. God and Self, are not objects of knowing. You can not have faith in that which you make an object of knowing.

A child has faith in the mother and does not make her into an object of knowing. The child does not try to know the mother, it simply has faith in her. You cannot make love an object of knowing. If you try to know it, it will disappear. When you have faith, what is the need to know it?

In the same way God, love, sleep, and Self are beyond knowing. The moment you make something an object of knowing, analysis starts and doubt follows.

Faith is synthesis, knowing is analysis.

Analysis creates a distance; synthesis brings it together.

Nick: Does God have faith in us?

Gurudev: I don’t know! (Laughter)

To know whether God has faith or not, you have to analyse. If you ask whether God has faith in us then you give God also a mind, which is not true.

Barbara: Can you have faith without being aware of it?

Gurudev: Yes. Faith is a relaxed, stable quality of consciousness.

May 27th, 1999
European Āshram, Germany

206. ВЕРА — КАЧЕСТВО НЕРАЗДЕЛЕННОГО СОЗНАНИЯ


Не делайте объектом познания то, во что вы верите. Вера — это природа неразделённого ума, неразделённого сознания. Вы верите в Бога; не пытайтесь познать Бога. Вы верите в Высшее Я; не пытайтесь познать Высшее Я. Бог и Высшее Я — не объекты познания. Вы не можете верить во что-то, что вы делаете объектом познания.

Ребёнок верит в мать, а не делает ее объектом познания. Ребёнок не пытается познать мать, он просто в нее верит.

Вы не можете сделать любовь объектом познания. Если вы попытаетесь ее познать, она исчезнет. Когда у вас есть вера во что-то, какая необходимость это знать?

Таким же образом, Бог, любовь, сон и Высшее Я находятся за пределами познания. В тот момент, когда вы делаете что-то объектом познания, начинается анализ, а за ним следует сомнение.

Вера — это синтез, знание — это анализ (разбор на составляющие — прим.пер.) Анализ создаёт дистанцию, синтез собирает воедино.

Ник: Верит ли Бог в нас?

Гурудев: Я не знаю! (смех) Чтобы узнать, верит Бог или нет, вы должны проанализировать. Если вы спрашиваете, верит ли Бог в нас, значит, вы наделяете Бога также и умом, что неверно.

Барбара: Можем ли мы иметь веру, не осознавая этого?

Гурудев: Да. Вера — это расслабленное, стабильное качество сознания.

27 мая 1999 г.
Бад Антогаст, Германия

ОГЛАВЛЕНИЕ